Tuesday 14 January 2014

Step-by-step Permohonan Penerapan Pelajar Diploma Semester Akhir Ke Ijazah Sarjana Muda UiTM Sesi September 2014


Salam semua !

PERMOHONAN DIBUKA DARI 13 JANUARI 2014 SEHINGGA 31 MAC 2014

 Post yang sedang dibaca oleh anda semua ini adalah KHAS untuk PELAJAR DIPLOMA SEMESTER AKHIR UITM  yang berhasrat menyambung pengajian ke peringkat IJAZAH SARJANA MUDA di  UITM juga.

Alert ye !
Diploma Semester Akhir UITM ----> Ijazah Sarjana Muda UITM

Sebab tu ianya dipanggil penerapan. Rugi sangat kalau kita ni Diploma UiTM tapi berhasrat nak sambung degree kat Uni lain, sebabnya kalau kita sambung  degree di UiTM juga, kita boleh dapat pengecualian credit hour yang mana kita boleh jump terus ke Semester 4 atau 3 degree tanpa perlu start balik dari Sem pertama.

Nak bagi clear lagi, saya bagi contoh la ye.

Diploma Perakaunan UiTM nak apply ke Ijazah Sarjana Muda Perakaunan UiTM, masa yang diberi untuk menghabiskan degree ialah 2 tahun setengah( jump terus ke Sem 4 sebab dapat pengecualian credit hour), compare dengan 4 tahun( akan start dari Sem 1) sepatutnya kalau kita apply Uni lain.

Ini bergantung juga pada course ye. Ada yang dalam tempoh 2 tahun dah habis.

 Tapi still, kalau anda rasa nak apply untuk degree selain UiTM, boleh apply guna UPU.


OK, jadi di bawah ni ialah step-by-step cara nak apply Program Penerapan secara online.

sebelum tu, semasa nak beli no.slip BSN, sila nyatakan bahawa anda nak beli no.pin untuk PENERAPAN UITM.


1) Login ke Student Portal

2) Pilih Application for Continuation of Studies


3) Last, masukkan no.slip BSN Program Penerapan yang kita beli dan baca SEMUA SYARAT yang tertera



Yes ! Bila dah boleh masuk, sila lengkapkan semua maklumat yang diperlukan.

Kalau tak boleh masuk walaupun dah isi No. slip BSN, semak semula, mungkin kita tersalah nyatakan program semasa pembelian no.slip ( sebelum tinggalkan kaunter semak balik ada tak kat slip tu tulis PENERAPAN ) 

Kalu salah, cepat-cepat pergi tukar di BSN !

Setakat apa yang saya tahu, kalau tersalah beli no.slip dan kita tukar pada hari yang sama, tak ada cas akan dikenakan tapi kalau kita pergi ke BSN pada hari lain selain dari hari kita beli no.pin BSN tu,(maksudya kalau kita tukar keesokannya ke, lusa, minggu depan), 
kita terpaksa bayar pada harga yang sama sebelum ni  ibarat macam beli no.pin baru (oh harap paham la ayat aku ni)

Isi dengan telus dan tulus ! Jangan menipu !

Dan selepas isi tu, SELAGI KITA TAK TEKAN BUTANG HANTAR, PERMOHONAN KITA MASIH BELUM DITERIMA PIHAK UITM. 

KEMASKINI HANYA DIBENARKAN SEBANYAK 3 KALI.


Jadi, selamat maju jaya kepada kawan-kawan seangkatan yang akan melanjutkan pelajaran ke Ijazah Sarjana Muda Sesi September 2014 !!


Pssstttt.... siapa apply untuk Ijazah Sarjana Muda Perakaunan? Hi-5 sikit! Kita geng! hehe

p/s : Nak dapatkan supplement untuk kecantikan/kesihatan/makanan minda untuk pelajar? meh visit my IG ---> supplemen Shaklee di sini


131 comments:

  1. Saya pelajar kolej bersekutu UITM,dh apply for penerapan degree batch mac 2014..Result tawaran akan kluar 31hb January ni. So sye takut lar x dpt;( hekhek..saya budax om, pointer pon 3,03 jerk..so ada peluang x erk nk lnjutkan degree?;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah berpeluang :) Kalau tak dapat pon masih boleh kemukakan rayuan .

      Delete
    2. oo, hehe klo nk wat rayuan kene dtg terus ke bhagian hep uitm shah alam erk.? btw akak nie jump masok semester 3 terus lar ? sbb penerapan kan, pengecualian kredit kt situ.

      Delete
    3. rayuan dibuat secara online. Alhamdulillah terus dapat masuk ke sem 4 :)

      Delete
    4. cmne nk wt rayuan online tu?ad link x?

      Delete
    5. @sembunyisaje : kalau untuk penerapan..pergi ke web online.uitm.edu.my, pilih penerpan uitm, log in IC, then tkan eRayuan.

      Delete
    6. bagaimana utk program ijazah yang hanya mempunyai 6 semester seperti Ukur Bahan?

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aslm. Penerapan buka tak untuk batch march 2017..sbb sy ade buke..dia tulis 3 january smpai 3 march je..so..yg kite nk msuk sesi march 2017 ni dia akn buka lagi ke x?

      Delete
  3. awat aq nye xleh tekan continuance study tu . adoi , dia tulis anda tidak aktif .

    ReplyDelete
    Replies
    1. aik pelik je. masih belajar tak ni. boleh tanya pada bahagian pengambilan pelajar uitm

      Delete
    2. Saya pun mengalami masalah sama akak, tpi saya tgh ambik muet, and saya dah hbs diploma oct14, saya hold penerapan march15 sbb saya takde muet

      Bila saya buka student portal kat application continuation tu dia tulis hanya untuk pelajar aktif dan sepenuh masa je, boleh tak bg keterangan sbb saya mmg nak masuk penerapan ni, help, thanks

      Delete
    3. assalamualaikum.. ad sesiapa yang dpat penyelesaian utk msalah ni x?

      Delete
  4. tmpng tnya..cth,klu sy time diploma uitm ambk krsus engineering,then dgree sy nk smbng uitm gak tp krsus akaun cnthnya,so..still leh jump semester jgk ke?ataupon nk jump semester ni kna sama krsus time diploma?

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk ni saya kurang pasti tapi setahu saya tidak. mungkin akan start dari semester pertama. kalau dari course pengurusan perniagaan, ekonomi atau yg seangkatan dengan nye masih ada peluang nak dpt pengecualian kredit.

      ape2 pon mungkin boleh cuba hubungi bahagian pengambilan pelajar uitm.

      Delete
  5. saya nak tanya, kalau saya dah habis diploma bulan spuluh tahun lepas tapi saya miss yang penerapan first2 tu.. saya tak mohon.. jadi boleh tak saya nak mohon sekarang?? dia tutup 31 march 2014 kn.. tapi masalah sekarang saya tak boleh buka dekat application for continuation of study.. kenapa ea? macam mana saya nak apply untuk penerapan? saya dah beli no pin bsn peneran.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. bulan 10 tahun lepas dah tak boleh beli untuk penerapan. penerepan hanya untuk pelajar diploma yang sedang dalam tahun akhir. maknenya awak kena beli no pin upu yang biasa tu kot atau nk lebih pasti, call terus uitm.

      Delete
  6. taktau pape pun pasal penerapan ni. now dah miss, macam mana nak mohon lagi ye? ke kena tunggu sesi akan datang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup, tunggu sesi akan datang, sesi mac 2015. tapi update la dgn info semasa bila boleh beli no.pin. selalu check website uitm.

      Delete
  7. salam, saya ni tgh tgu pnerapan bulan sept ni. agak2 berapa lama kena tunggu keputusan penerapan? dulu akak tunggu selepas result final exam keluar berapa lama? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalunya untuk intake Sept result bulan Julai. selalu update dengan website uitm ye (online.uitm.edu.my)

      good luck ! :)

      Delete
    2. sis tuan rumah... kalau isi tanpa result muet dulu boleh ka?

      Delete
  8. salam..nk tny klau kita x tekan butang HANTAR, kita x boleh kemaskini kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.lepas dah tekan hantar, kemaskini takboleh dibuat lebih dari 3 kali.

      Delete
  9. dah dpt tahu yg intake nanti 12/8 umum hehe. thank you anyway! dulu akak pnya cgpa brapa? nak tanam keyakinan ni hehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak course ape ye? normally kalau apply course yg same mase diploma,(cth diploma akaun, apply degree akaun) 3 pointer and above klu nk slmt. depends pd course jgk..ade course 2.75 dah blh sambung.. tapi tak tau jugak la kan...skrg makin ramai org pandai. mybe requirement dah berbeza.. yg pntg byk2 doa :) semoga dipermudah :)

      Delete
  10. sy course public admin. kalau ekt sistem ni saya kurang percaya sgt sebab selalu tgk org merunggut cakap pointer tggi tp tak dpt tp yg pointer bawah dpt. tu lah mcm was2 pulak hehe. btw kalau masa isi borang penerapan dulu bahagian kokurikulum tak diisi, ada effect apa2 tak rasanya? thank you anyway sbb sudi jwb :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu ade je kawan2 yg x isi bahagian kokurikulum tu, saje tinggal ke tertinggal ke xtau la..tp dpt jugak. hehe.. tp mmg betul pon sistem xblh percaya sgt..bergantung pada rezeki...
      lagi satu yg pointer tinggi tapi xdpt tu mungkin salah isi borang penerapan cth macam pernah jd pada sorang kawan, dia tertekan status ayah dia bukan bumiputera..automatik la UiTM reject..mungkin dia cuai masa isi kot and tak check balik.

      Delete
    2. buat saya mcm nak cek balik borg penerapan pulak ni. tkt salah isi hehe. anyway thank you, all the best for final! :)

      Delete
  11. hai nak tanya. saya dulu diploma kos ID, n degree tukar graphic. tapi apply thru penerapan jugak la. kira akan mula part 1 balik ke boleh jump jugak? sorry tanya. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh yang tu saya tak tahu la awak :) maaf ye. mungkin boleh cuba hubungi pihak UiTM atau tanye senior2 yang kes same macam ni hehe :)

      Delete
  12. Kalau tak ada muet tp just daftar boleh ke apply dgree mac 2015?

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk intake Mac 2015 WAJIB ade muet :) ade dihebahkan dekat portal uitm online.uitm.edu.my :)

      Delete
  13. Hi sis..nak tnya camne cara nak buat rayuan untuk penerepan ke degree bagi pelajar tahun akhir lepasan diploma intake sep 2014 nie?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pergi ke web online.uitm.edu.my, pilih penerapan uitm, log in IC, then cari perkataan eRayuan (link warna biru ke purple gitu la).

      Delete
  14. Salam. Nk tnye. Bile numper pin penerapan ke uitm mac 2015 nk kua? Ke dah kua? Saye takut terlepas

    ReplyDelete
    Replies
    1. 29 september dah boleh mula beli num pin untuk intake mac 2015 tapi sehingga bila saya tak pasti

      Delete
  15. permohonan untuk intake Mac 2015 bila ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 29 september dah boleh mula beli num pin untuk intake mac 2015 tapi sehingga bila saya tak pasti

      Delete
  16. Salam...nak tanya...kalo result muet kuar januari 2015...tapi nk isi penerapan mac 2015...abaikan jelaa kan form utk muet kan? Nti dh dpt result jan 2015 baru kemaskini kan blk kan....hrp sudi balas...thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak pasti. tapi setahu saya WAJIB ada MUET untuk intake mac 2015. nk lebih pasti, call/pm FB Bahagian Pengambilan Pelajar UiTM

      Delete
  17. salam sya nk tnya penerapan nieh utk bdk thun akhir jaa kaa?
    sbb sya gagal yg first intake n nk try second intake pnya... dh bli no pin BSN utk penerapan.. tpi xbleh nk masuk?? knpe ye??

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye penerapan untuk pelajar tahun akhir yang masih belum tamat pengajian. kalau kamu dah complete diploma dan nak apply untuk second intake. kena beli no.pin lepasan diploma bukan penerapan lagi dah. :)

      Delete
  18. salam..knpe yer sy tak boleh buka untuk pemohonan online mac 2015?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya difahamkan server UiTM sedang down. kami student UiTM sendiri ada masalah nak access web, student portal etc. cuba lagi sekali 20hb nanti.

      Delete
  19. hai. saya pelajar semester akhir diploma uitm. nak tanya la untuk degree intake mac 2015 memang wajib ada muet ke? saya baca dekat uitm portal katanya pelajar yang result muet keluar pada januari 2015 hanya akan dipertimbangkan masa proses rayuan. maknanya still boleh memohon tapi takkan berjaya dan mesti buat rayuan barulah dipertimbangkan ? sebab saya tengah buat muet sesi november ni. written test pun 8 november nanti. permohonan tutup 3 nov. haishh. maknanya saya kategori yang "result muet pada januari 2015 dan akan dipertimbangkan masa proses rayuan" la ya? ke saya takboleh memohon langsung ? konfius. kalau kena tunggu september tahun depan alamatnya berjanggut lah baru sambung degree. lepastu apa jadi pada yg baru nak amik muet sesi mac nanti? diorang memang takleh mohon ke macam mana. sorry banyak tanya. btw blog awak sangat informative :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup untuk intake Mac 2015 memang WAJIB ada MUET. Dan awak termasuk lah dalam kategori "DIPERTIMBANGKAN" untuk rayuan tu SEKIRANYA tak berjaya. Kalau berjaya, Alhamdulillah rezeki.
      Pendapat saya, mohon je dulu kalau tak dapat masuk first intake atau rayuan, jangan give up dan mohon lagi untuk september 2015. (pointer pon salah satu faktor keputusan berjaya atau tak. pastikan jugak borang diisi dengan betul) berjanggut sikit takpe asal jgn kenal putus asa.

      untuk yang baru nak amik Muet sesi mac nanti, itu sy tak berani nak komen ape2. Kelebihan diberikan pada mereka yang dah ada muet. nasihatkan dekat yang lain, apply je. kalau niat betul nak belajar, nak berbakti pada bangsa dan negara, inshaAllah dipermudahkan.

      all the best :)

      Delete
    2. Oh i see. Saya pun rasa patut mohon je dulu. Harapnya dpt la masuk Mac nanti. Ok thank you so much :)

      Delete
  20. Salam .Berapa pointer diploma UITM sy kena dpt kalau sy nak sambung degree kat UITM ?hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh cuba semak di link http://e-syarat.uitm.edu.my/index.php?option=com_content&view=article&id=101:syarat-kemasukan&catid=98:ijazah-sarjana-muda&Itemid=82 (klik program/fakulti di bahagian kiri)

      tapi berdasarkan pengalaman saya yg lepas,depends pada course dan jumlah intake pada masa tu. macam pengalaman saya untuk intake September 2014, bilangan batch kami terlampau ramai untuk sambung degree akaun. Jadi yang bernasib baik cuma mereka yang mempunyai CGPA 3.3 ke atas je layak sambung. selebihnya terpaksa mohon untuk intake mac 2015 dan ade jugak yg turn to universiti swasta (ipts)

      yelah kalau terlampau ramai kampus pon tak mampu nak tempatkan semua student. tak semua kampus uitm ada akaun.

      jadi untuk soalan tu, mungkin ikot NASIB. yang pointer 3.00 pon belum tentu layak. sekarang makin ramai orang pandai.

      Delete
  21. Kalau amik muet sesi ogos 15.sempat tak nak apply degree september 15?

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk memohon sambung degree memang sempat. TAPI untuk layak dapat tawaran saya tak pasti sebab dari intake MAC 2015, MUET dah WAJIB ada maksudnya masa kamu apply tu, dah memang ada muet lengkap dengan band berapa bukan baru nak amik. Jadi untuk apply sept 2015 intake, saya rasa kalau amik ogos 2015,resultnya akan keluar selepas september 2015 kan? selalunya result degree akan keluar sebulan sebelum mendaftar. jadi saya rasa boleh nak amik MUET waktu tu cuma tak tau la kamu layak ke tidak dapat tawaran untuk intake sept 2015.

      Delete
  22. tumpang tanya, sy dah ambil muet sesi ogos 14 dah result muet sy dapat NIL sbb sy ta hadir speaking test atas sbb tertentu.. dan sy ta ambil muet sesi nov 14.. tapi sy ada apply penerapan mac 15 dan kat situ ada muet choose "ada muet tetapi tidak hadir" sy pilih tu..
    jadi boleh ke sy masuk penerapan mac 15 dgan muet sy yg macam ni ?
    mohon pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. unik kes kamu ni hehe. ok mestilah uitm akan utamakan mereka2 yg pointer bgus2 dan dah ada muet lengkap dgn band berapa dapat.

      untuk kes kamu, kalau dapat tawaran untuk first intake mac 2015, NASIB KAMU BAIK. kalau xdpt, terus buat rayuan.

      saya rasa kamu ada peluang nak dpt tpi yelah bergantung pada bahagian pengambilan pelajar uitm. mereka yg bertanggungjawab select student. tapi kalau dpt tawaran dan dpt sambung, kamu perlu amik muet lagi sekali ye waktu degree. kamu xblh konvo dgn status muet mcm tu.

      good luck

      Delete
  23. Dari dip sains boleh diserap ke degree pendidikan dalam fizik tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak. ini bukan kepakaran saya soalan ni.

      saya nak jawab macam mana pon tak tau. emm kamu nak jadi cikgu ye? saya tak pasti uitm ada sediakan course pendidikan dalam fizik atau tak.

      gini lah, kamu boleh google fakulti pendidikan uitm(erkk ade ke) atau apa2 fakulti yg berkenaan lah. email Dekan dieorang tanya untuk kepastian.

      saya tak berani lah nak jawab sebab mmg tak tau takkan nk buat2 tau. hehe

      Delete
  24. Kalau diploma ukur bangunan boleh ke penerapan untuk ke degree uitm?

    ReplyDelete
  25. Salam, nak tanya if diploma akaun tpi degree nak ambil islamic banking, kena start dr sem 1 ke degree tu? Or ada penerapan ke sem 3 ke mcm mana ye? 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih boleh dapat penerapan. Tapi takkan mula dari sem 1. Sy tak sure pulak akan start dari sem berapa. Mungkin 2@3

      Delete
  26. Assalamualaikum.. Saya sudah selesai diploma untuk semester akhir, dah pon memohon untuk ke degree Sesi Mac 2015 dengan no pin Penerapan. Tapi saya baru amek Muet sesi Nov 2014. Andai kata permohonan saya ditolak, bagi intake Mac 2015 dan saya nak apply untuk intake seterusnya pada Sep 2015. Saya kene beli no pin Penerapan atau no pin Upu? Satu lagi kalau beli pakai no pin Upu, kita boleh dapat pengecualian kredit tak or kene ulang dari sem 1 balik ?

    Sorry banyak tanya, sebagai langkah persiapan awal, kalau tak dapat.. Sediakan payung sebelum hujan..

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum.. Saya sudah selesai diploma untuk semester akhir, dah pon memohon untuk ke degree Sesi Mac 2015 dengan no pin Penerapan. Tapi saya baru amek Muet sesi Nov 2014. Andai kata permohonan saya ditolak, bagi intake Mac 2015 dan saya nak apply untuk intake seterusnya pada Sep 2015. Saya kene beli no pin Penerapan atau no pin Upu? Satu lagi kalau beli pakai no pin Upu, kita boleh dapat pengecualian kredit tak or kene ulang dari sem 1 balik ?

    Sorry banyak tanya, sebagai langkah persiapan awal, kalau tak dapat.. Sediakan payung sebelum hujan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. UPU ni bukan uitm je. Uni lain pon ade jadi kalau dapat selain uitm, mungkin kena start dari sem 1 semula. Agak rugi dan membazir masa.

      Saya cadangkan kamu beli no.pin LEPASAN DIPLOMA UiTM kalau intake march xberjaya. Besar sikit peluang nak dpt uitm.

      Delete
  28. Salam,sya dah buat penerapan blan 10 utk sesi mac 2015 mase saya masih pelajar aktif,tetapi apabila saya Ingin mengemaskini pada bulan ini sya sudah tidak boleh buka lamn penerapan dekat ilearn sebab saya bukan lagi pelajar aktif,jadi bagaimana sya Ingin mengemakini brang penerapan saya? Mohon jasa baik saudari

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah lepas dari tarikh tutup utk kemaskini x? kalau dah lepas dri tarikg tutup automatik status jdi pelajar tak aktif.

      Delete
  29. assalamualaikum saudari.. macam mana kalau saya tak mohon penerapan? (sbb kerja dulu),. macam mana nak sambung ijazah semula?

    ReplyDelete
  30. Hi.. Saya nak tanya, sy boleh mohon upu 2015/16 tak? Walaupun sy lepasan stpm 2013??
    Tq :-)

    ReplyDelete
  31. Hi.. Sy nak tny , sy lepasan stpm 2013 boleh x sy aply upu sesi 2015/16?
    Tq :-)

    ReplyDelete
  32. Salam. Penerapan ni hanya untuk lepasan Diploma UiTM je ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup untuk UiTM saje.

      Delete
    2. Hi sis nak tny lg satu, sy lepasan spm 2011 sy nk aply upu 2015 boleh x? N if sy aply for both spm n stpm skli boleh x?

      Tq:-)

      Delete
    3. Boleh takde masalah :)

      Delete
  33. Salam. saya nak repeat muet bulan julai ni. Saya nak tanya, intake saya macam mana? Bulan september or lambat lagi? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak apply untuk intake bila ye? Apply through ape? Penerapan uitm ke upu ke...setahu sy kalau upu bulan 9.

      Delete
  34. Salam, saya telah diterima masuk ke pusat pengajian tinghi uitm sesi 2 ini , namun jadual saya bertindih dengan jadual pengambilan muet yang telah di tetapkan pada Mac ini ,andaikata saya tidak hadir ke peperiksaan muet ini walaupon saya sudah daftar ,adakah nama saya akan disenarai hitam jika ingin mengambilnya semula ? Tolong saya :( risau

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak disenaraihitam. cuma nanti result muet kamu akan ditulis status tidak hadir. jadi takde masalah untuk ambil sekali lagi.

      Delete
  35. salam sy ambik muet bln 3 2015.. sempat x sy nk apply penerapan bln 9 2015? sy xtau result muet keluar bila.. sy takut result keluar lps tarikh apply penerapan tutup.. biasanya brapa lama masa ambik utk result muet keluar?

    ReplyDelete
  36. Salam. Saya pelajar lepasan diploma uitm tapi masih belum graduate. Bulan may nanti baru convo. Jadi saya masih boleh apply untuk penerapan uitm ke tak ye? Sebab saya try masuk student portal tapi katanya hanya pelajar aktif dan diploma semester akhir je yang boleh apply.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kamu sekarang ni pelajar semester akhir, takde masalah boleh apply. sistem penerapan di uitm sememangnya memerlukan kamu apply dalam semester akhir sebelum tamat belajar.

      Delete
  37. kalau penerapan perlu ke bwk dokumen2 mcm diploma dulu?

    ReplyDelete
  38. bagaimana untuk program yang hanya mempunyai 6 semster seperti Ukur Bahan. Adakah terus ke Semester 4 juga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depends. Tak semua course dari diploma uitm akan terus jump to sem 4. Depends pada course. Ada certain course yg mulakan degree dari sem 3.

      Delete
  39. Assalamualaikum, nak tanya nih saya ni pelajar diploma UM, tapi kami hanya mengambil masa 2 tahun sahaja untuk gred. Andai kata saya sambung pengajian ijazah sarjana muda di uitm bolehkah saya mendapat pengecualian credit hour.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya kurang pasti tentang ni. Mungkin ade certain subjek yang dapat pengecualian tapi untuk tempoh berapa lama nak lengkapkan degree tu saya kurang pasti. Perlu rujuk pihak Hal Ehwal Akademik uitm rasanya.

      Delete
  40. dtg cr info sini...

    thanks=)

    ReplyDelete
  41. salam, kptm takde penerapan? and kalau ambik diploma in banking pastu degree nak ambik finance boleh penerapan tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kptm tu amik course yg under uitm ke? If amik course under uitm yes ade penerapan. Diploma banking nak ke degree finance blh penerapan tpi saya tak sure kamu start dari sem berapa

      Delete
  42. Salam kak nak tanye:

    1) kalau degree 4 thn, maksudnye dgn penerapan bole pendekkan ke 2thn ke?

    2) MUET ni kne buat n mohon sndiri ke camne?

    Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1) yes boleh tapi tak semua course. Mcm accounting.. degree 2 tahun setengah for those yg dri dip acc uitm

      2)MUET ni ade 2 option, nak amik persendirian blh, nak amik kat u boleh. Mane2 blh. Klu persendirian, gi buat kat sekolah2 menengah yuran byr sendiri, register sendiri. Result nnti dieorg hantar kat rumah or amik kat sekolah yg kita buat muet
      Kalau amik kat U, pihak pentadbiran yg daftarkan yg uruskan juz byr pada dieorg je. Result pon nnt amik kat U.

      Delete
  43. Akak, saya ambik diploma sistem maklumat perakaunan di uitm arau. Kalau saya sambung ke ijazah perakaunan, saya akan dapat pengecualian credit hour tak ?

    ReplyDelete
  44. Akak, saya ambik diploma sistem maklumat perakaunan di uitm arau. Kalau saya sambung ke ijazah perakaunan,saya dapat pengecualian credit hour tak?

    ReplyDelete
  45. salam. saya pelajar semester akhir diploma in banking studies. ingat nak apply degree in accountancy lah. berapa ye cgpa untuk apply degree in account ni? and kena start dari sem 1 ke kalu lain kos?

    ReplyDelete
    Replies
    1. CGPA current saya tak tau kalau ikot intake September 2014 yang lalu which is during my time, last CGPA is 3.3++. Bawah dari 3.3 need to apply for next intake. sekarang makin ramai orang pandai so just do your best in study. Kalau dari course lain rasenye tak start dari first sem tapi maybe second or third sem. yang ni saya tak sure sangat. kena tanya Bahagian Pengambilan Pelajar UiTM.

      Delete
  46. macam mana nak ambik MUET under UiTM ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak student uitm ke? Kalau student uitm boleh pergi Bahagian Hal Ehwal Akademik. rasenye dieorang yang uruskan.

      Delete
  47. Sy pljr semester akhir diploma UiTM & akn mnmtkn pngajian pd Okt2015 ni. Bgaimana sy nk apply utk pnerapan ke degree UiTM bg intake mac 2016? Adakh no.pin bole dbeli mulai sept 2015 ni? tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya untuk intake mac2016 no pin boleh beli bermula dec2015/jan 2016..rajin2 lah semak laman web intake uitm ye and step nak apply boleh refer dalam entry blog sy kat atas tu

      Delete
  48. Sy semester akhir diploma tahun ini. Tp macam mna nk apply untuk penerapan. Lecturer kami suruh apply awai2. Masalahnya sy nk tunggu hbis dip dapat result tu semua atau isi sekarang guna result sem 4. Untuk no pin pula wktu nak beli tuu kna tulis slip penerapan yea. Berapa ringgit nak beli no pin tu. Harap akak dpt membantu sy :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak tak sure rm berapa no.pin sekarang tapi bawah rm20 yang penting. Memang penerapan tu kita apply before result sem akhir keluar dik akak dulu pon macam tu. Isi je cgpa latest part 4 tu takde masalah . Untuk no.pin yes beli yang penerapan pny cakap je kat kaunter bank tu nanti. Hope membantu :)

      Delete
  49. Salam sis,
    nakk tanya ni..
    dekat bahagian kokurikulum tu kita nak isi time kokurikulum sekolah ke university punya.
    Saya confusela sis. πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    ReplyDelete
    Replies
    1. both pon boleh..universiti dan sekolah.

      Delete
  50. :Permohonan Penerapan sesi Mac2015:
    Mcm mna kalau exam muet dh ambik, tp result belum keluar sblum 30/10/15. Adakah student boleh update balik muet? Dan bilakah tempoh yang diberikan utk update?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh update semasa proses kemaskini

      Delete
  51. kalau muet pnya result x kluar lg cena nk isi penerapan tu?

    ReplyDelete
  52. Boleh pilih tak nak apply uitm lain

    ReplyDelete
  53. Sis nak tanya kena apply sem 5 ni ke? Even sem depan ade praktikal lagi? Ke penerapan ada 2 sesi? Sesi mac dah nak tutup tapi baru tahu. Huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat permohonan semasa sedang praktikal(praktikal masih dianggap dalam semester) alert dengan website uitm.

      uitm buat intake 2x setahun. kalau terlepas sesi mac, apply untuk sesi jun/sept(tak ingat sesi kedua jun ke sept)hehe

      Delete
  54. helo sis,,, kalau la peluang 3x dah hbs guna tp sy nak juga tukar lagi pilihan... so kena beli pin baru ke???

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak perlu beli. biarkan je. sebab dah masuk sistem. dah rekod.

      beli baru nanti jadi double application.

      Delete
  55. asalam..
    sye lepasan diploma uitm.. baru mohon smbong dgree trough upu.. agak2 mane yg menjadi keutamaam uitm.. sama ade mlalui pnerapan or upu.. lagi satu sye mohon kos yg brlainan tapi still sama fakulti.. tpi mslahnye pointer tak lepasan.. agak2 posible tak saya diterima..
    tenkiuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau pointer tak lepas, saya tak pasti. saya bukan bekerja di unit pengambilan pelajar. tapi kalau ada rezeki, inshaAllah dapat.

      tang mana satu jadi keutamaan uitm, rasanya yang apply terus melalui penerapan. saya dulu pon apply penerapan je. tak apply upu pon.

      Delete
  56. assalam. sye akan menjadi student sem akhir , sem 5 pada pada sesi june 2016. jika sy mohon penerapan untuk mac 2016 second intake dengan muet band 3 tetapi cgpa 2.9 bagi sarjana muda perakaunan uitm, boleh lepas ke???? sy diploma perakaunan uitm.yk

    ReplyDelete
    Replies
    1. soalan lepas ke tak ni saya tak jamin. sebab saya tak kerja dengan UITM :D

      inshaAllah lepas. doa banyak2 ye.

      Delete
  57. Hi akak! Saya pelajar civil engineering. Kalau saya nk memohon penerapan, berapa pointer yg selamat dan menjamin(I hope akak x jawab 4 flat..hehe) dan sbg civil student berapa sem boleh jump?
    anyways, entry akak best! Tiptop! Saya enjoy je baca! Sangat berguna. Even dah nak 2 tahun akak buat entry ni tp masi je ada komen 2016. Hihihi
    Thanks akak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. hye dik. obviously akak bukan student civil engineering. akak accounting hehe tapi yes, boleh jump semester ke berape tu tak pasti.

      cuma tak perlu lah start dari semester pertama macam lepasan matrik/uni selain UiTM.

      rasanya sama je dengan accounting, degree dalam dua tahun setengah.

      pointer maintain kan lah 3.00 ke atas :)

      GOOD LUCK :)

      Delete
  58. Salam, kalau CGPA dalam 3.2-3.3 macam tu dalam diploma in faculty of business studies dan untuk sambung deg in same faculty untuk intake Sept . Agak-ii persaingan sengit tak dengan pointer macam tu dan adalah kena start dari sem 1 atau mula dari sem 3 berdasarkan pengalaman akak ? :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. okey je tu kalau nk sambung degree. depends nk degree in ape. business byk cabang. international business ade, transport ade. start dari sem 3 rasanya kalau student business.klu diploma uitm juz jump terus sem 3 xpayah start balik sem 1

      Delete
  59. Assalamualaikum kak. Macam mana nak masuk uitm student portal utk kali pertama? Dia nak password. Adakah password itu akan dimaklumkan kepada pelajar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam dik. masukkan no pelajar kemudian password tu rasanya no ic atau mungkin password create sendiri. cuba masukkan no ic dulu ye. kalau ade masalah lagi boleh hubungi HEP.

      Delete
  60. Assalam kak,saya student dip teknologi makmal prubatan di uitm kampus bertam and sy rasa sy tak boleh nak go on dgn course ni.boleh ke sy apply utk sec intake november 2016 nanti ? and klau boleh,sy akan rugi satu sem ke ?

    ReplyDelete
  61. Salam Kak. Sy dpt tawaran degree di Surat tawaran tertera 'Surat tawaran penerapan' maksudnya sy terus masuk ke penerapan lah ya?

    Pastu klau dh ada student portal masa diploma dulu. Perlu ke create student portal yg baru utk degree?

    ReplyDelete

 
FULLY OWNED BY PELENGKAPRUSUKIRI